„Ręce grają, uszy słuchają”
Autor: mgr Grzegorz Tatara
Autor: mgr Grzegorz Tatara
20.03.14. Wyjazd miał na celu nawiązanie współpracy z
Ośrodkiem terapii Zajęciowej „Arkadia” w Zielonej Górze i kontynuowanie działań
w zakresie muzykoterapii. Odbyły się zajęcia integracyjne: wspólne muzykowanie,
zabawy i relaksacje. Powitaliśmy
pierwszy dzień wiosny i zaprosiliśmy tamtejszych podopiecznych do naszej
placówki.
Innowacja przewiduje stworzenie zespołu muzycznego (szkolnego), skierowanego do zainteresowanych uczniów niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i lekkim, którego pierwszy filar i podstawę działalności będzie stanowiła kilkuosobowa sekcja perkusyjna (bebny: djembe, bogosy, conga,) oraz inne etniczne instrumenty, które nie wymagają dużych umiejętności muzycznych.
Rola bębnów w muzykoterapii jest ogromna, szczególnie dzięki rytmowi. To właśnie on jest pierwotną częścią składową muzyki i najmocniej oddziałuje na emocje. Gra na bębnach jest niebanalnym sposobem osiągnięcia stanu relaksu.
Dzięki możliwości tworzenia muzyki, możemy lepiej poznać siebie, nabieramy przy tym sił do działania. Grając w grupie, uczymy się empatii, słuchania innych oraz własnego, pierwotnego rytmu. Korzystny wpływ rytmu przejawia się w wyrównaniu akcji serca, dobrym natlenieniu krwi, rozluźnieniu mięśni wszystko to oznacza relaks i dobre samopoczucie.
W pracy z dziećmi niepełnosprawnymi bębny są chętnie używane przez terapeutów. Gra na bębnach pomaga usprawnić funkcje percepcyjno-motoryczne, poprawia kondycję psychofizyczną i percepcję słuchową. Dzieci uczą się pracować w grupie, są świadome własnej roli w pracy zespołowej, wspólne muzykowanie zmusza ich do koncentracji i wzajemnego słuchania się podczas gry - zwiększa to ich samoocenę .
Bębny są ogromną atrakcją dla dzieci niepełnosprawnych, gra na nich nie wymaga specjalnych umiejętności, tak więc może być wykorzystywana w pracy z osobami o różnym stopniu upośledzenia.
Dzięki grze na bębnach uczniowie zamknięci otwierają się, osoby cierpiące na problemy z koncentracją stają się cierpliwe i precyzyjne. Dzieci agresywne, bądź nerwowe poprzez grę na bębnach mogą się wyładować i wyzwolić swoje emocje. Gra na bębnach jest formą arteterapii, która poprzez muzykę leczy i rozwija.
Muzykowanie na bębnach wpływa na:
-Stymulowanie koncentracji uwagi i
pamięci, rozwijanie percepcji wzrokowo- ruchowo - słuchowej (w trakcie grania na bębnach uwaga
naturalnie płynie do rąk, uszu i całego ciała, które odczuwają wibracje i rytm
wygrywany przez grupę; bęben skupia na sobie zarówno uwagę początkującego, który
stara się właściwie powtórzyć rytm, jak i zaawansowanego uczestnika).
- Wzmocnienie więzi społecznych – dzieci uczą się pracy
zespołowej, wspólne muzykowanie zmusza bowiem do wzajemnego słuchania się
podczas gry,
- Wzmocnienie poczucia własnej
wartości i pewności siebie
- Rozwój kreatywności (dzieci uczą się najpierw
wydobywać proste dźwięki z bębna, aby na następnych etapach cieszyć się
odkrywaniem i kreowaniem rytmów i wibracji.
- Wyzwolenie pozytywnej energii i
otwartości na innych
(rytmiczne uderzanie w bębny powoduje, że dzieci naturalnie zbliżają się do
siebie i zaczynają się uśmiechać; wspólne bębnienie jest ponad podziałami
kulturowymi i społecznymi, gdyż nie używa się w nim słów, a rytm rozumie i
czuje każdy)
- Rozładowanie napięć
emocjonalnych, wyładowanie stresu - gra na bębnie pozwala napięciom, które powstają podczas
różnych sytuacji stresogennych wybrzmieć się na membranie, tym samym je
rozładowując; gra na pomaga naszym
uczniom zapomnieć o swoich problemach, jest formą rozładowania emocji, których
osoba umysłowo niepełnosprawna często nie potrafi werbalizować
- Przezwyciężanie nieśmiałości - W czasie gry na bębnach
uczniowie w sposób spontaniczny próbują swoich sił w przezwyciężaniu
nieśmiałości, przez co nabierają wiary w siebie i swoje możliwości; różnorodne
formy terapii rytmem i dźwiękiem ułatwiają zaprezentowanie swoich umiejętności
i zachęcają do podejmowania dalszych działań i to nie tylko muzycznych.
- Integracja ze środowiskiem
lokalnym i uczestnictwo w życiu kulturalnym (twórcza aktywność niepełnosprawnych uczniów, stwarza im
szansę na odnoszenie sukcesów poprzez umożliwienie udziału w różnych
przeglądach i festiwalach twórczości artystycznej występy w czasie uroczystości
szkolnych, akademiach oraz
imprezach
organizowanych poza szkołą uczniowie mają możliwość zaprezentowania swoich
wyuczonych umiejętności, co pozwala im wyzwolić pozytywne myślenie o swoich
możliwościach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz